Autolader aansluiten in een bestaande installatie

Bron: Stroomlijn 2019

Hoe meer we elektrisch gaan rijden, hoe meer laadpunten er nodig zijn. Laadpunten bij bedrijven, die daarmee hun groene imago promoten en tegelijkertijd invulling geven aan de afspraken in het Klimaatakkoord, maar ook bij de gebruikers van de auto’s thuis. Het komt maar zelden voor dat deze laadpunten worden aangesloten op installaties die daar in beginsel voor ontworpen zijn.

Meestal levert de fabrikant de auto op met een ‘kastje’dat aan de ene kant een stekker heeft die in een standaard wandcontactdoos past en aan de andere kant een stekker die in de auto past. De autoverkoper heeft verteld dat deze oplossing zonder problemen als permanente laadoplossing te gebruiken is. Het laden duurt alleen wat langer. ’s Nachts hoeft dat geen probleem te zijn want als je slaapt, rijd je toch geen auto.

Het klopt dus dat de auto in ochtend volledig geladen is, Alleen zijn
wandcontactdozen niet gemaakt om elke dag ruim zes uur lang hun maximale stroom af te geven.

Afhankelijk van de kwaliteit en omstandigheden leidt dit op korte of langere termijn tot problemen.

Dit kun je voorkomen door een gedegen laadpunt én een hiervoor passende elektrotechnische installatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *